dari utara menuju ke timur, dari timur ku panjangkan langkah ke barat…kini, dari barat bakalkah ke selatan???

“Sesungguhnya daripada Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali”

Mak Lang saya kenal semula Ramadhan yang lalu. Kami bertadarus bersama-sama di surau. Siapa sangka ajalnya tiba hari ni…

Terima kasih ya Allah kerana mempertemukan semula saya dengannya walau cuma sekadar mengenalinya dengan gelaran sebagai “Mak Lang”

Kali terakhir saya menyapanya ketika dalam perjalanan nak ke sekolah di awal pagi…ceria wajahnya menegur 🙂

Moga Allah mencucuri rahmat ke atas Mak Lang dan anaknya. Semoga amalan-amalan baik Mak Lang diterima Allah, ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.
Ameen…

25 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

Tengah kalut2 buat surat tiba2 dapat panggilan dari Malaysia…Bila call Abah balik soalan pertama yang ditanya, “Kakak dah tau ke?” Hati mula rasa x sedap, rupanya…

“Kakak, Wan dah meninggal…”

إن لله وإن إليه راجعون

Sebak di hati terubat dengan ketenangan Abah menerima ketentuan Ilahi…Kata Abah:

“Kakak jgn sedih, Wan pergi di bulan Ramadhan yang mulia, sampaikan doa banyak2 utk Wan”

Tenang Abah menuturkan saat mengiringi kepulangan jenazah Wan dari hospital ke rumah.

Terbayang wajah Wan yang gembira bila cucunya bawak balik hadiah dari Jordan…ada hikmah rupanya pulang ke Malaysia setahun yang lalu, bila dah nak balik Jordan, macam2 pesanan Wan bagi, rupanya itu kali terakhir…

Abah kata, jantung Wan dah x dapat berfungsi…dah 3 hari Wan masuk hospital…x sangka Wan dah pergi dulu…

Wan, terima kasih atas nasihat & tunjuk ajar yang Wan beri pada kakak selama ini…Semoga Wan ditempatkan bersama orang2 yang beriman dan orang2 soleh…Ameen…

Al-Fatihah…Image

6 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

25 Julai 2012, Rabu

Asal hari rabu je mesti pecah kepala dok pikiaq nak masak apa! aishhhh… “semalam husna masak nasi jagung jemput Bayt Yasmin + Bayt Imtiyaz buke puasa sekali 🙂 “

Bila la Qifa nok jemput orang mari buka puasa di rumah…emmm…”masak pun tak sedap mana 😦 “

Keputusan akhir adalah masak TOMYAM [my favourite! satu dunia tau kot 😀 ]

Tapi bahannye tak de la banyak sampai macam ni…buh ayam je pun sebab udang & geng2 seafoodnye tu x de kat sini 😦 [tetiba rasa nk makan tomyam as-salam]

5 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

24 Julai 2012, Selasa

Hari ni on the way Qifa pergi dan balik Jamiah rasa berbahang yang amat sangat! Bila tengok kiri dan kanan, dalam hati “Patut la...jamiahku sudah botak 😦 “

4 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

23 Julai 2012, Isnin

haaa…hari ni turn Kak Cik pulak masak! menunya adalah : Sup daging + daging masak merah kot? 😀 menu tambahan : Qutaiyif (ala-ala dorayaki) kuih ni cuma wujud masa bulan Ramadhan je kt jordan 🙂

dan malamnya untuk moreh Qifa mintak Ukhti Fuzah ajar buat Caramel…

alhamdulillah…menjadi la jugak 😀

3 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

22 Julai 2012, Ahad

Imtihan Thani – Manahij Bahas (Qifa tak tau la berapa boleh dapat, hok pastinya yang masuk tu sume sempat baca, tapi ada yang tak ingat mana point dia, haru!)

Hari ni Qifa tolong orang buat karipap pusing untuk moreh. Selama ni dok tengok kak cik buat Qifa tolong goreng je..tapi hari ni Qifa yang buat…yang seronoknya tak sangka cubaan pertama menjadi. Alhamdulillah…

Ukhti Fuzah punya resepi hari ni : ayam masak minang

menu tambahan : Cucur + kuah kacang (made by Husna)

lebih kurang gini la rupanya…

Qifa tak sempat nak ambil gambar, jadi main ambik je gambar mana2 pun 😀

——————————————————————————————————–

Selepas asar tadi, tiba2 Qifa dapat makluman kata abang kepada seorang sahabat telah pergi menemui Ilahi. (إن لله وإن إليه راجعون)

[Moga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang yang beriman]. Bila Qifa bertemu dengan sahabat tersebut, Qifa cakap :

“beruntungnya abang akak kerana ‘pergi’ menemuinya di bulan yang mulia ini” dia cuma tersenyum membuktikan ketabahan dirinya yang amat Qifa kagumi. di saat Qifa bersedih dia sentiasa bersama Qifa, tapi Qifa kadang2 tidak mengerti bebanan yang ditanggungnya dalam diam…maafkan Qifa akak 😦

Malamnya Qifa dan ahli bayt solat di PUSKMA dan kami buat bacaan tahlil sekali untuk arwah.

2 Ramadhan 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

21 Julai 2012, Sabtu

Hari ni ada sorg adik-beradik PERMATA yang baik hati sponsor untuk juadah berbuka puasa dan beliau juga yang uruskan untuk masak, jadi Qifa bolehlah rehat kejap 😀

Sebelum berbuka, ada forum bertajuk ‘What We Lost From Ramadhan’. Memang best! yang paling best ada 2 orang wakil HELWANIS sebagai panel 🙂 iaitu Ukhti Wiyah (wakil Darul Ifta’) dan Ukhti Wan Nur Hanisah (wakil Darul Hadis) isi yang dibentangkan juga sangat2 menarik [nanti Qifa kongsikan]

Tag Cloud